W
Polsce coaching to ciągle rozwijająca się dziedzina zarządzania
zasobami ludzkimi. Nie ma jednej definicji, aczkolwiek z mojego
punktu widzenia jest to
interaktywny proces, który pomaga w rozwoju i zwiększeniu efektów
działania zarówno pojedynczym osobom jak i całym organizacjom.
Innymi
słowy coaching to:
-
profesjonalna pomoc wpływająca na rozwój klienta, udzielana przez
właściwie wykwalifikowane osoby zwane coachami,
-
współpraca coacha z klientem, której efektem jest jego rozwój w
aspektach dla niego ważnych, za pomocą odpowiednich środków,
-
poszerzanie świadomości klienta, który dzięki nawiązanej
relacji z coachem jest bardziej chętny do zmian oraz doskonali
swoje umiejętności,
- zmiana
sposobu patrzenia na siebie klienta wskutek coachingu.
Trener
nie musi być specjalistą w materii, nad którą będzie pracował
razem z klientem. Jego zadaniem jest wspieranie i kształtowanie
osobistego potencjału.
Coaching
często jest nazywany szkoleniem, czy faktycznie nim jest?
Szkolenie,
w wąskim znaczeniu, to proces, dzięki któremu osoba posiadająca
konkretną wiedzę przekazuje ją osobom, którym jej brakuje.
Kierując się tą definicją, trudno nazwać coaching szkoleniem.
Traktując go w szerokim znaczeniu, czyli jako formę edukacyjną,
jest szkoleniem.
Są to
indywidualne sesje, mające na celu doskonalenie różnych,
określonych przez coacha wspólnie z klientem aspektów życia czy
też umiejętności. Trening to samodzielne określenie przez trenera
obszarów pracy.
Czy
coaching to doradztwo?
Coaching
nie jest doradztwem, ponieważ doradca weryfikuje problem, wie jak go
zwalczyć i informuje o tym klienta. Zadaniem coacha jest
naprowadzenie klienta na problem i pomoc w odnalezieniu drogi, którą
powinien podążać.
Reasumując,
coaching to sposób rozwoju własnych kompetencji. Jest nowoczesną
metodą doskonalenia umiejętności, a jego skuteczność zależy od
chęci klienta oraz kwalifikacji coacha.
0 komentarze:
Prześlij komentarz